وبلاگ

پیدایش اسباب بازی ها

پیدایش اسباب بازی ها

قدمت اسباب بازی ها

داستان پیدایش اسباب بازی ها به ماقبل تاریخ می رسد .عروسک‌هایی که نشان‌دهنده نوزادان، حیوانات و سربازان هستند و همچنین ابزارهایی که بزرگسالان استفاده می‌کنند به راحتی در سایت‌های باستان‌شناسی قابل مشاهده هستند. منشأ کلمه اسباب بازی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اولین بار در قرن چهاردهم استفاده شده است.
اسباب بازی ها و به‌طور کلی بازی، برای بزرگ‌شدن و یادگیری در دنیای اطرافمان مهم هستند. کودکان برای کشف هویت خود از اسباب بازی ها و بازی استفاده می کنند، به بدنشان کمک می کنند تا قوی شود، علت و معلول را بیاموزند، روابط را کشف کنند، و مهارت هایی را که در بزرگسالی به آنها نیاز دارند تمرین کنند.

قدمت اسباب بازی ها

بزرگسالان از اسباب بازی ها و بازی برای ایجاد و تقویت پیوندهای اجتماعی، آموزش، یادآوری و تقویت درس‌های دوران جوانی، کشف هویت، تمرین ذهن و بدن، کشف روابط، تمرین مهارت‌ها و تزئین فضای زندگی‌شان استفاده می‌کنند. اسباب‌بازی‌ها چیزی بیش از یک سرگرمی ساده هستند، آنها و روش‌های استفاده از آنها عمیقاً بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تأثیرمی گذارند.

به نظر می رسد که اسباب بازی ها سابقه ای به قدمت خود تمدن بشری دارند. اسباب بازی ها و بازی‌هایی نیز از مکان های تمدن های باستانی کشف شده اند. در برخی از قدیمی ترین ادبیات ما درباره آنها نوشته شده است. اولین اسباب بازی ها از مواد موجود در طبیعت مانند سنگ، چوب و خاک رس ساخته می شدند. هزاران سال پیش، کودکان مصری با عروسک هایی بازی می کردند که دارای کلاه گیس و اعضای متحرکی بودند که از سنگ، سفال و چوب ساخته شده بودند.


در حالی که اسباب بازی های باستانی از مواد موجود در طبیعت مانند سنگ، چوب و چمن ساخته می شدند، اسباب بازی های مدرن اغلب از پلاستیک، پارچه و مواد مصنوعی ساخته می شوند. اسباب‌بازی‌های باستانی اغلب توسط والدین و خانواده کودکانی که از آن‌ها استفاده می‌کردند یا توسط خود کودکان ساخته می‌شدند. در مقابل، اسباب بازی های مدرن اغلب به صورت انبوه تولید و در فروشگاه ها فروخته می شوند.

عروسک ها

عروسک مدلی از یک انسان (اغلب یک نوزاد)، یک انسان نما یا یک حیوان است. عروسک های مدرن اغلب از پارچه یا پلاستیک ساخته می شوند. مواد دیگری که در ساخت عروسک ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوسته ذرت، استخوان، سنگ، چوب، چینی ، بیسکو، سلولوئید، موم و... .

اغلب مردم از هر موادی که در دسترس هستند عروسک می‌سازند. اکثر عروسک ها به عنوان اسباب بازی برای کودکان، معمولاً دختران، برای بازی در نظر گرفته می شوند. عروسک‌هایی در مقبره‌های مصری پیدا شده‌اند که قدمت آن‌ها به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.عروسک ها معمولا مینیاتوری هستند، اما عروسک های بچه ممکن است اندازه و وزن واقعی داشته باشند.

اولین و ابتدایی ترین عروسک ها حکاکی های چوبی ساده و دسته های علف بودند. عروسک‌های مصری را گاهی به هم متصل می‌کردند تا اندام‌هایشان به‌طور واقع‌بینانه حرکت کنند. در اوایل دهه 1800 عروسک هایی وجود داشت که می توانستند بگویند "ماما". امروزه عروسک‌هایی وجود دارند که می‌توانند اشیاء، صدای صاحبشان را شناسایی و شناسایی کنند و از میان صدها عبارت از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای پاسخگویی انتخاب کنند.

موادی که اسباب‌بازی‌ها از آن ساخته می‌شوند نیز تغییر کرده‌اند، آنچه اسباب‌بازی‌ها می‌توانند انجام دهند تغییر کرده است، اما این واقعیت که کودکان با اسباب‌بازی بازی می‌کنند تغییر نکرده است.

در حالی که عروسک ها اغلب برای دختران ساخته می شوند، فیگورهای اکشن مدرن، برای پسران اغلب عرضه و به فروش می رسند. سربازان اسباب بازی، شاید پیش درآمدی برای اکشن فیگورهای مدرن، برای قرن ها یک اسباب بازی محبوب بوده اند. آنها به بچه ها اجازه می دهند تا جنگ ها را انجام دهند، اغلب با تجهیزات نظامی اسباب بازی و یک قلعه یا چند قلعه.

مجسمه های مینیاتوری حیوانات

مجسمه های حیوانات نیزدر بازی کودکانه بسیار گسترده است .کودکان  با حیوانات و تجهیزاتی که در اطراف یک مزرعه اسباب بازی قرار دارند، فعالیت های مزرعه را انجام می دهند.

بازی های ورزشی

بازی‌با توپ ها معمولاً ورزش های خوبی هستند و شامل فعالیت بدنی زیادی می‌شوند و در سراسر جهان محبوب هستند. بسیاری از اسباب بازی ها بخشی از بازیهای فعال هستند. اینها شامل اسباب‌بازی‌های سنتی مانند حلقه کمر یا هولاهوپ، طناب پرش و توپ، و همچنین اسباب‌بازی‌های مدرن‌تر مانند فریزبی، کیف‌های پا و یو یو هستند.

حلقه کمر یا هولاهوپ

بازی با این نوع اسباب‌بازی‌ها به کودکان اجازه می‌دهد ورزش کنند، استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی بسازند و به آمادگی جسمانی کمک کنند. پرتاب و گرفتن توپ و فریزبی می تواند هماهنگی دست و چشم را بهبود بخشد. طناب زدن و بازی با کیف پا می تواند تعادل را بهبود بخشد.

پازل ها

قدیمی ترین پازل مکانیکی شناخته شده از یونان می آید و در قرن سوم قبل از میلاد ظاهر شد. این بازی شامل یک مربع است که به 14 قسمت تقسیم شده است و هدف آن ایجاد اشکال مختلف از این قطعات بوده است. در ایران «قفل پازل» از قرن هفدهم میلادی ساخته شد.

در حدود سال 1800 پازل تنگرام از چین رایج شد و 20 سال بعد در اروپا و آمریکا گسترش یافت.
پازل ها در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 بسیار مد بودند.با اختراع موادی که به راحتی شکل می گیرند مانند پلاستیک، دامنه امکانات پازل افزایش یافت.

بازی با پازل

مکعب روبیک، مسلماً مشهورترین پازل در سراسر جهان است. حل مکعب که در دهه 1980 رایج شدو نیاز به برنامه ریزی و مهارت های حل مسئله دارد و شامل الگوریتم ها می شود. پازل یک مشکل یا معما است که نبوغ را به چالش می کشد. انواع مختلفی از پازل ها وجود دارد، به عنوان مثال ماز نوعی پازل است انواع دیگر عبارتند از: پازل های ساختمانی، پازل های چوبی، پازل های کاشی کاری، پازل های حمل و نقل، پازل های جداسازی، پازل های کشویی، پازل های منطقی، پازل های تصویر، پازل های قفل و پازل های مکانیکی.

 

 



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *